varför måste människor alltid försöka trösta genom idiotiska klyschor?

"ni kommer ju att komma över detta..." eller "tiden läker alla sår.." Hur många gånger hör inte jag det?
Hur kan dom veta det när dom inte gått igenom samma sak?
- NEJ, Man kommer inte över sorgen över ett barn eller syskon, för det är inget som går över. Man blir bara bättre på att leva med sorgen, förlusten.
Man kanske inte går och gråter varje dag utan man har den förlorade i sina tankar, man gråter inombords.

Sen till barn som förlorat en närstående/syskon. Många har frågat mig " men tror du verkligen att Elisia förstår vad som har hänt?" EH JA, tror ni att Elisia är dum i huvudet eller? Hon gråter fortfarande ibland över att hennes lillebror är död. Hon genomgår ju också en förlust... Hur skulle vi som föräldrar kunna vara så själviska att inte se det och förstå det.. Elisia har ju förlorat sin lillebror! Hennes lillebror som hon älskade från första stund, redan i magen..Jag tror att människor som tror så är bara själviska idioter som inte alls ska ha barn, överhuvudtaget!
Människor som allmänt bara ser sin egen sorg är inte vackra människor. Klart vi pratar med elisia om hennes lillebror och varför det blev som det blev.. hon är klok och jag vet och ser att hon förstår vad jag pratar om..Det är bra att prata. Att prata är terapi. Tänk förr i tiden då man bara skulle kväva sina sorger och aldrig ens prata om den döda, låtsas som att den personen aldrig existerat.

Ja, visst önskar jag att våra barn ska tillhöra en generation som faktiskt får hjälp och stöd - det är så förfärligt sorgligt att både föräldrar o syskon genom tiderna tvingats kväva sin sorg - det gör det hela till ett ännu värre trauma som präglar hela släkter/familjer i generationer.


Sen när folk säger såhär... "du fick låna han.." alltså LÅNA Emilio? VA? VI valde att skaffa barn, vi valde att göra det, jag fick inte precis låna honom om ni trodde det? Vi valde att han skulle komma till världen, vi valde att varje dag ta hand om honom. låter lite som att jag fick låååna en tröja eller nått!

Människor kan verkligen vara idiotiska ibland....verkligen! tsss...

Jag ser och känner andra människors sorg, även fast jag har min egen, och tänk vilken dålig människa jag hade varit som inte gjorde det.


Kommentarer
Postat av: jenny

väldigt sant... hur kan folk tro att Elisia inte fattar? Hon är ju en stor tjej, klart hon ska vara involverad och få prata och ge utlopp för de hon känner..



Å nej du har helt rätt du kommer aldrig " komma över" de här MEN du kommer absolut att lära dig hantera och leva med smärtan.. för tyvärr kommer de ju alltid göra ont och sorgen kommer alltid finnas. Men jag tror absolut att ni kommer klara av att lära er att leva med den

kram

2011-02-17 @ 08:17:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0